fennaupair.reismee.nl

Opvang voor kinderen in Engeland

Een tijdje geleden kreeg ik een vraag in de reacties, bedankt tante Marijke! De vraag was hoe het in Engeland is geregeld met de opvang van kinderenen of dit vergelijkbaar is met de opvang in Nederland.

Mijn host kinderen gaan naar nursery (kinderopvang) nu zit er wel een verschil tussen de twee want, de tweeling gaat naar een nursery waar kinderen zijn van 1 tot 3 jaar en de oudste gaat naar 'school'. Waar zij naar toe gaat is meer een soort van kleuterklas, voorbereidend op de basisschool. De kinderen zitten niet bij elkaar in hetzelfde gebouw, B. gaat naar de grote school waar voorin 3 lokalen zijn voor de kleuters, ze gaat naar een staatsschool (meer hierover lees je straks). De tweeling gaat naar weer een ander gebouw zo'n 5 tot 10 minuten lopen, hier zit ook een soort kleuterklas naast maar dit is geen staatsschool.

De nursery van de tweeling kun je opzich best vergelijken met een Nederlandse kinderopvang, nu zijn dit natuurlijk mijn eigen ervaringen en weet ik niet hoe het er in de andere opvangen aan toe gaat hier. De nursery waar zij heen gaan is vanaf 1 jaar, bij hun komen dus geen (kleine) baby's. 0+T zijn de jongsten daar, ze zijn 1 jaar geworden begin september. Er zijn verschillende tijden wanneer je ze brengt, zo breng ik ze op ma t/m wo om 09.15 uur (ik ben er vaak al rond 09.05 uur, omdat ik B. daarvoor naar school breng, maar eerder mogen ze niet naar binnen). Ook hier heb je vaste leidsters voor kinderen etc. Wat mij wel opviel is dat er veel meer kinderen op een groep zijn (dus ook meer leidsters) Er zijn ongeveer 6 leidsters op 1 groep. Alles is hier op kinderhoogte dus geen grote tafels etc. er zijn 2 slaapruimtes, 1 voor de jongstens en 1 voor de oudere kinderen. Ze slapen daar op matrasjes op de grond. Er is een verschoningsruimte en op de groep zijn er een paar aparte hoeken gecreëerd. In de aparte keuken wordt voor alle kinderen warme lunch gemaakt en dit eten ze ook allemaal aan de tafeltjes, ook de kindjes van 1 zitten in speciale kleine kinderstoeltjes aan tafel.

In Engeland is het niveau van scholen/les geven niet allemaal even goed als in Nederland. Dit is waarom veel ouders hun kinderen op een staatsschool willen. Daardoor zitten de klassen op deze scholen al heel snel vol, als je kind in de nursery van deze staatsschool zit (vanaf 3 jaar) dan heeft je kind al een iets grote kans om toegelaten te worden, ook broertjes en zusjes hebben later een grotere kans als hun oudere broer/zus op die school zit. Op de school van B. begint de dag om 08.45 uur als de hekken open gaan, er staan bakken voor de klaslokalen, 1 voor hun schooltas, 1 voor hun lunchbox/tas en 1 voor de drinkflessen. om 08.55 gaat de bel en moeten de kinderen in de rij van hun klas gaan staan, zo lopen ze dan in een rij hun klaslokaal binnen. De nursery is dus niet verplicht voor alle kinderen, want school is verplicht vanaf het 5e jaar. Oh en ook deze kinderen van 3 jaar dragen al een uniform naar school!

Van hun 5e tot 12e jaar zitten de kinderen hier op de basisschool (primary school) en daarna gaan ze naar de middelbare school (secundary school). Onderwijs is ook hier verplicht voor alle kinderen van 5 tot 16 jaar.


Ik hoop dat jullie dit een leuke blog vonden!

Liefs, Fenna

Reacties

Reacties

tante Rikie

Dit is wel interessant om te lezen Fenna, hoe het daar precies gaat wat betreft school. Het lijkt inderdaad best wel op hoe het hier is. Maar dat het niet zo goed is als hier had ik wel verwacht.Ik kijk al weer uit naar je volgende blog. Veel plezier verder en de groetjes van ons.

Bianca

Heel erg leuk Fenna om te lezen ! Ook mooi om te zien dat het in ieder land dus weer anders gaat. Groetjes uit Wytgaard !

Gerva

Echt leuk om te lezen en heel interessant. Dat de groepen daar zo groot zijn. Tjonge, dat had ik niet verwacht. Als er zes leidsters zijn, hoeveel kinderen zijn er dan wel niet? Hebben de kinderen daar ook een vaste verzorgster of weet je dat niet? En, zijn de ruimtes waar de kinderen verblijven ook groot met zoveel leiding en kinderen? Liefs, Gerva

Marijke

Bedankt Fenna, dat je mijn vraag beantwoord hebt. Leuk om te lezen hoe het er in Engeland aan toe gaat. Ik vind het altijd leuk om te weten hoe er in andere landen met allerlei dingen die hier zo gewoon zijn, wordt omgegaan. Als je er tijd voor hebt en er zijn dingen waarin je verschil merkt met hoe het hier gaat......... ik hou me aanbevolen voor meer ervaringen van jou! Succes met alles. Groet en liefs.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active